Informacja o zakresie działalności PP62 odczyt maszynowy
Przedszkole Publiczne nr 62 od 1 stycznia 2017 roku zostało włączone do sieci publicznych przedszkoli Miasta Opola. Wcześniej prowadziło działalność pod nazwą Publiczne Przedszkole w Sławicach pod patronatem gminy Dąbrowa. Obecnie zajmuje parter dwupiętrowego budynku przy ulicy Szczęśliwej 2. Może zapewnić opiekę 36 dzieciom, ze względu na mały metraż. Placówka jest dwuoddziałowa. Do grupy dzieci 3-4-5 letnich uczęszcza 18 dzieci. Do grupy 5-6 letnich - 18. Podstawowym kierunkiem pracy jest:-uzupełnianie oddziaływań wychowawczych domu rodzicielskiego, -wspieranie możliwości rozwojowych i poznawczych, - wspieranie rozwoju istniejących uzdolnień dziecka, - optymalne przygotowanie dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole zgodnie z indywidualnymi możliwościami.
Praca w przedszkolu kieruje się określonymi priorytetami, których celem jest podmiotowość i dobro dziecka oraz jego wszechstronny rozwój, przygotowujący do podjęcia nauki w szkole. Placówka cieszy się dobrą opinią w środowisku, gdyż dominuje w niej troska o dobro dziecka, atmosfera swobodnej zabawy, zgodna współpraca z rodzicami i społecznością najbliższego środowiska.
Przedszkole Publiczne nr 62 w Opolu jest placówką publiczną i działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe ( Dz.U.z 2021 r. poz. 1082)
- Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela ( Dz. U. z 2019 r. poz.2215 oraz 2021 r. poz. 4)
- Statutu Przedszkola Publicznego nr 62 w Opolu.
Organem prowadzącym Przedszkole jest Miasto Opole. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Opolu. Na czele przedszkola stoi Dyrektor.
Przedmiotem działalności przedszkola jest praca wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńcza z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Zadania przedszkola:
1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
7. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
10. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
11. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
12. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
13. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
14. Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
15. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
16. Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego –kaszubskiego.
17. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
Obszary działania: fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy.