ŚRODA 02.02.2022r.
Niedźwiedź brunatny i polarny.
Dzieci oglądają zdjęcia niedźwiedzi brunatnych i polarnych. Opowiadają, czym charakteryzują się te zwierzęta, w czym są do siebie podobne, a czym się różnią.
Niedźwiedzie brunatne są największymi polskimi drapieżnikami. Oprócz Europy żyją również w Ameryce Północnej i Azji. Mają masywną sylwetkę i gęste brązowe futro przez co mogą wyglądać trochę nieporadnie i misiowato, ale to pozory. W środowisku naturalnym nie mają wrogów, dlatego zazwyczaj są łagodne i lubią poleniuchować. Kochają spokój i unikają ludzi, w ciągu dnia kryjąc się w gęstych i niedostępnych lasach. Wychodzą dopiero w nocy, a wtedy potrafią przemierzyć naprawdę duże obszary, szukając pożywienia. Są wszystkożerne – zjadają duże ilości roślin, bardzo lubią jagody, orzechy, nasiona drzew i grzyby. Z kolei amerykański kuzyn naszych niedźwiedzi, grizzly, wyjątkowo sprawnie łapie ryby, a jego najczęstszym pożywieniem są łososie. Prawdą jest też, że niedźwiedzie bardzo lubią miód, a żeby go zdobyć ryzykują bolesnym użądleniem w jedyny czuły punkt – nos. Niedźwiedzie brunatne, oprócz łagodnie usposobionych wegetarian, potrafią być też groźnymi, szybkimi myśliwymi, nie pogardzą też padliną. Przestraszony lub rozzłoszczony niedźwiedź może być bardzo groźny dla człowieka, dlatego, przebywając na terenach, gdzie występują, musimy zachowywać się rozważnie i bardzo ostrożnie. Niedźwiedzie jesienią bardzo dużo jedzą, ponieważ zbierają zapas tłuszczu na zimę. Nie są wtedy zbyt aktywne, najczęściej śpią w legowiskach zwanych gawrami. W gawrze rodzą się też młode niedźwiadki. Wiosną wychodzą bardzo ciekawe świata. Są urocze i przypominają raczej pluszaki, niż groźne zwierzęta, trzeba jednak pamiętać, że do młodych niedźwiedzi pod żadnym pozorem nie można się zbliżać, ponieważ zawsze pilnuje ich matka.
Niedźwiedzica bardzo poważnie podchodzi do swoich obowiązków rodzicielskich – jest opiekuńcza i wściekle atakuje wszystko, co uzna za zagrożenie dla swoich dzieci.
Niedźwiedzia polarnego, zwanego białym, od niedźwiedzia brunatnego odróżnia wygląd i sposób życia. Brunatny może przechadzać się po lasach i łąkach w poszukiwaniu pożywienia, wybierając sobie czy dzisiaj zje jagody, a może rozgrzebie mrowisko w poszukiwaniu larw. W tym czasie jego daleki kuzyn przemierza lodową pustynię. Przejmujące zimno towarzyszy mu cały czas, dlatego jest znacznie większy, a gęste futro pokrywa całe jego ciało łącznie ze stopami. Co ciekawe, jego skóra jest czarna, a włosy tworzące futro nie białe,
a przezroczyste (z oddali sprawiają tylko wrażenie białych, podobnie jak śnieżynki tworzące śnieg). Takie futro przysparza często problemów niedźwiedziom żyjącym w ogrodach zoologicznych – cieplejszy klimat pozwala na rozwój glonów w futrze i białe niedźwiedzie stają się zielonkawe.
Brak roślinności w naturalnym środowisku sprawia, że niedźwiedzie polarne żywią się wyłącznie mięsem. Są doskonałymi myśliwymi – świetnie pływają i jako jedyne niedźwiedzie potrafią polować, nurkując. Mają bardziej smukłe głowy i długie szyje, dzięki czemu ich ciało stawia mniejszy opór wodzie. Mają także znakomity węch, chodząc po zamarzniętym oceanie potrafią wyczuć pływającą pod lodem fokę. Wtedy za pomocą potężnych łap przebijają się przez lodową powłokę i chwytają niczego nie spodziewającą się ofiarę.
Białe niedźwiedzie nie zapadają w sen zimowy, bo zima trwa bardzo długo. W gawrze (jamie wykopanej w śniegu) kryją się tylko podczas szczególnie złej pogody. Jedynie ciężarne samice przesypiają dłuższe okresy czasu, odpoczywając przed przyjściem na świat niedźwiadków. Mimo że obecnie nie poluje się na niedźwiedzie polarne i raczej nikt ich nie niepokoi w naturalnym środowisku, są gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Winny tej sytuacji jest
ocieplający się klimat, który sprawia, że Ocean Arktyczny jest w coraz mniejszym stopniu pokryty lodem, a ten lód jest właśnie miejscem, gdzie żyją i polują niedźwiedzie polarne.
„Czym się różni polarny od brunatnego” – film edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=RJxatnKsSgI
„Zaczarowana zagroda” - Alina i Czesław Centkiewicz Audiobook
https://www.youtube.com/watch?v=-DvwHDMRBk8
Niedźwiedź polarny - kolorowanka.jpeg (65,90KB)
karta_pracy_kodowanie_pingwin.pdf (92,58KB)
BRUNATNY--POLARNY - zdjęcia.docx (351,68KB)
02_Poznajemy_zwierzeta_biegunow.pdf (691,10KB)
WTOREK 01.02.2022r.
Topnienie lodu – zabawa badawcze.
Rodzic przygotowuje w czterech słoikach śnieg. Jeśli w tym czasie nie ma śniegu na dworze, można w tym celu wykorzystać zamrażarkę. Dzieci samodzielnie stawiają hipotezy – co się stanie w każdym słoiku. Rozpoczynając eksperyment, dosypują do śniegu w tym samym momencie: do 1. słoika – garść soli, do 2. słoika – garść cukru, do 3. słoika – garść piasku, w 4. słoiku pozostaje sam śnieg. Następnie obserwują, co dzieje się ze śniegiem w każdym ze słoików
stojących w temperaturze pokojowej. Po obserwacji weryfikują hipotezy i wyciągają wnioski. Dzieci ustalają, że najszybciej rozpuścił się śnieg z solą, po nim – śnieg z piaskiem, pozostałe – z cukrem i bez niczego wyglądają podobnie. Dzieci określają stopień zanieczyszczenia śniegu w słoikach. Zastanawiają się, dlaczego tak się stało, czy zaobserwowane zmiany są odwracalne.
Wynalazki Inuitów – rozmowa o życiu Inuitów.
Dzieci oglądają zdjęcia przedstawiające Inuitów. Dzieci wypowiadają się na temat wyglądu mieszkańców, ich ubioru, domów. Można zwrócić uwagę na podobieństwa i różnice między życiem w Polsce oraz na biegunie, jak również na pomysłowość Inuitów w dostosowaniu się do trudnych warunków życia.
Ciekawostki:
Szczególna budowa ciała Inuitów ułatwia przetrwanie w trudnych warunkach, np. krępa budowa ciała, płaski nos. Ubiór Inuity to bardzo ciepła kurtka z futra – anorak. Żeby była cieplejsza, nie zapina się jej, tylko wkłada przez głowę. Wysokie buty, jak i całe ubranie, obszyte są futrem. Futro jest też
pod butami na podeszwie, aby Inuita się nie ślizgał po lodzie i szybko się poruszał. Ich futra mają olbrzymie kaptury, w których noszą swoje malutkie dzieci (rodzice nie wożą dzieci w wózkach ani na sankach, tylko noszą w kapturach). Igloo, czyli tradycyjny tymczasowy dom inuicki budowany jako schronienie na czas polowań, zrobiony był z bloków lodu. Wejście do niego było bardzo malutkie, aby nie uciekało ciepło.
Poznanie liter „n”, „N”
Poniżej znajdują się karty pracy do wydrukowania dla dzieci.
nauka-pisania-n.pdf (24,26KB)
Inuici-prezentacja.pdf (1,26MB)
INUICI - ZDJĘCIA.docx (396,36KB)
Zdrowa przekąska badacza – zabawa kulinarna.
Dzieci wspólnie z rodzicem wykonują zdrową przekąskę dla badacza polarnego.
Kulinarne inspiracje (można wybrać sobie z podanych propozycji).
Serek twarogowy ze szczypiorkiem lub rzodkiewką
Potrzebne będą: twarożek, szczypiorek, rzodkiewka, sól, pieprz. Dzieci tną szczypiorek nożyczkami na małe kawałki, ścierają rzodkiewkę na tarce i miesza ją z serkiem. Dodają przyprawy według uznania.
Jogurt z owocami
Potrzebne będą: jogurt (lub wegański odpowiednik, np. kokosowy), owoce
Dzieci kroją owoce na małe kawałki. Następnie nalewają jogurt do miseczek i dodają owoce.
Batoniki energetyczne bez pieczenia
Potrzebne będą (składniki na 8 batonów): 2 szklanki daktyli bez pestek (ok. 200 g), 2 łyżki migdałów (30 g), 2 łyżki pestek dyni (20 g), 2 łyżki rodzynek (30 g), 2–3 łyżki kakao (20–30 g), ½ szklanki ekspandowanego amarantusa (15 g), 4–5 łyżek płatków owsianych (40–50 g), woda, sezam, wiórki kokosowe do obtoczenia, szczypta soli. Daktyle należy namoczyć w gorącej wodzie, aż zmiękną (10–20 minut). Dzieci wrzucają je z migdałami, pestkami dyni, rodzynkami, kakao, płatkami, amarantusem i solą do miksera i z pomocą nauczyciela miksują składniki. Powstałą masę dzielą na 8 części i formują batoniki lub kuleczki, które obtaczają w sezamie albo wiórkach kokosowych. Pakują w przezroczystą folię spożywczą i wkładają na noc do lodówki.
Uwaga! Należy pamiętać o sprawdzeniu informacji o alergiach, nietolerancjach, preferencjach żywieniowych dzieci.
SMACZNEGO !!!
"PIK POK - MAŁY ESKIMOS" - bajka
https://www.youtube.com/watch?v=-a-qPilqPug
PONIEDZIAŁEK 31.01.2022r.
MUZYCZNA GIMNASTYKA – „Ćwiczenia w podskokach”
https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
Film edukacyjny: „Arktyka i Antarktyda z Panem Nauczanka”
https://www.youtube.com/watch?v=Rqzu6EA-1MY
„Gdzie jest biegun?” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic prezentuje dzieciom globus, zaznacza na globusie bieguny. Wyjaśnia, że biegun to miejsce, do którego dochodzi mało promieni słonecznych, dlatego jest tam bardzo zimno (stąd nazwa bieguny zimna). Mówi, że mamy dwa bieguny: północny, na górze globusa, i południowy, na dole. Pokazuje. Mówi również o dwóch krainach zimna, Arktyce (w pobliżu bieguna północnego) i Antarktydzie (na południu). Dzieci odczytują nazwy: Arktyka, Antarktyda (załącznik nr1). Rodzic wyjaśnia różnice między Arktyką i Antarktydą. Mówi, że w Arktyce żyją m.in. niedźwiedzie polarne, lisy polarne i morsy. Na części terenów mieszkają też ludzie, Iniuci, zwani Eskimosami. Na Antarktydzie (która jest jednym z kontynentów) niedźwiedzi nie ma, są za to liczne pingwiny (m.in. cesarskie i Adeli), foki, lamparty morskie, orki i wieloryby. Ale nie mieszkają tam na stałe żadni ludzie. Przyjeżdżają tylko naukowcy, którzy spędzają wtedy czas w stacjach badawczych (rodzic pokazuje zdjęcie stacji polarnej).
Piosenka „Pingwinek”
https://www.youtube.com/watch?v=C3hg36xItpM
„W krainie zimna” – rozmowa na podstawie zdjęć. Poznanie sposobu życia, wyglądu i ubioru Inuitów, czytanie globalne wyrazu Inuita.
Rodzic prezentuje zdjęcie igloo (załącznik nr 2) . Wyjaśnia: Polarnicy, którzy wyruszyli na wyprawę, zauważyli, że zbliża się noc. Mają daleko do stacji badawczej, więc aby przetrwać mróz, budują igloo. Dawniej w igloo mieszkali Inuici, zwani Eskimosami. Dziś już bardzo rzadko budują igloo, raczej tylko po to, by podtrzymać tradycję. Igloo to dom z brył śniegu. Bryły wycina się nożami i układa jedna na drugiej. Miejsce łączenia bloków należy wylepić śniegiem, by je uszczelnić. Igloo nie ma okien ani balkonu – ma tylko bardzo małe wejście. W środku jest ciemno, dlatego zapala się lampkę oliwną, która daje światło i ciepło. Na ziemię kładzie się kilka warstw skór zwierzęcych, aby nie zmarznąć. Rodzic demonstruje wyraz igloo (załącznik nr 2), zwraca uwagę na pisownię i wymowę; dzieci wymieniają litery. Rodzic prezentuje zdjęcia Inuitów – dzieci opowiadają o ich wyglądzie (mają bardzo ciemne, proste włosy i małe, skośne oczy), ubiorze (dominuje strój wykonany ze skór, by dawał ciepło), sposobie poruszania się (poruszają się saniami, które ciągną psy, a obecnie też skuterami śnieżnymi). Rodzic prezentuje wyraz Inuita, dzieci wymieniają litery, odczytują. Jako ciekawostkę rodzic opowiada o stroju Inuitow: Kurtki, aby dawały więcej ciepła, nie mają guzików, zamków, są wkładane przez głowę. Od środka są obszyte futrem. Buty są wysokie, w środku i na podeszwie mają futro. Dlaczego? Aby się nie ślizgać. Malutkie dzieci nie są wożone na sankach czy w wózkach. Ich mamy mają duże kaptury pokryte futrem, w których noszą dzieci, by było im ciepło. Dziś Inuici coraz częściej mieszkają w miastach i miasteczkach na północy i upodabniają swój styl życia do naszego.
„Sanie podróżnika” – zabawa z kocykami.
Dzieci dobierają się parami z rodzeństwem, składają kocyk w kostkę. Jedno dziecko klęka na kocyku, a następnie siada na piętach, chwyta obręcz. Drugie wchodzi do środka obręczy – ciągnie sanie.
Miłej zabawy !!!
zal-2.doc (190,50KB)
zal-1.odt (189,08KB)
pingwin.jpeg (22,61KB)
pingwin - kolorowanka.jpeg (24,19KB)
Pingwin - kolorowanka 3.png (17,50KB)
pingwin - kolorowanka 2.png (18,38KB)
19.11.2021r. PIĄTEK
„Kolorowe krople” – barwienie wody bibułą. Przeliczanie i nazywanie kolorów. Rwanie bibuły na mniejsze kawałki. Rodzic wlewa gorącą wodę i odstawia w bezpieczne miejsce do wystygnięcia.
„Ach, muzyka” – zabawy z wykorzystaniem gazet. Machanie gazetą nad głową, zgniatanie w kulkę, prasowanie ręką, położenie się na podłodze, poruszanie się wokół gazety.
„Deszczowa melodia”
Wysłuchanie wiersza H. Bechlerowej „Kiedy mamusia gra”
Kiedy mamusia wieczorem
Zagra mazurki Chopina,
Siadamy przy niej cichutko:
Ja, Ola, Stefek i Lena.
Dziwna to jakaś muzyka!
Gdy słucham i przymkną oczy,
Widzę las, niebo, a potem
Pastuszek za krówką kroczy.
I Widzę taniec wspaniały,
Suną za krokiem krok – pary.
Słucham i patrzę i nie wiem:
Muzyka to, czy też czary?
Za oknem wiatr,
Dzwonią w szyby
Krople powolne, miarowe.
- Mamusiu, słyszysz, deszcz pad
- Zagraj „Preludium Deszczowe”.
Słuchanie „Preludium Deszczowego”
18.11.2021r. CZWARTEK
Kropelka deszczu – wycinanie po linii kropelek deszczu i chmury.
KARTA PRACY:
chmura-i-krople-deszczu-copy.webp (42,54KB)
Deszczowa piątka – poznanie cyfry 5, przeliczanie w zakresie 5.
KARTA PRACY:
Listopadowa piątka –ułożenie cyfry 5 z patyczków, nitki/wełny, z guzików lub fasolek.
Hop! do parasola – Rozkładamy na ziemi parasol rączką do góry. Dzieci zgniatają gazety, tworząc kulki. Następnie rzucają je tak, żeby trafić do parasola.
Złap kropelkę – tworzenie wyrazów kojarzących się z wodą i ekologią poprzez dopowiadanie sylab.
DESZCZOWA PIOSENKA
https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ
Skąd się bierze deszcz? – film edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8
17.11.2021 r. ŚRODA
1. Poznawanie wody różnymi zmysłami: dotykanie, chlapanie, wąchanie, kosztowanie. Wybieranie rzeczy, przedmiotów, które kojarzą się z wodą
( szklanka, mydło, kubek, farby, kwiatek, wanna, itp.). Do czego służy woda? Czy możemy żyć bez wody?
2. Bajka „Gang Fajniaków – Fajniaki oszczędzają wodę”.
3.Zwrócenie uwagi na znaczenie wody w naszym życiu. Burza mózgów: „Co by było, gdyby nie było wody?” „Co by było gdyby nie padał deszcz?” „Co by było, gdyby wyschły wszystkie rzeki i jeziora?” „Co by było, gdyby wody było za dużo?”– podawanie propozycji przez dzieci.
4. Poznanie obiegu wody w przyrodzie.
5. „Muzyczna gimnastyka” – ćwiczenia w podskokach.
6. „Jesienna szaruga” / „Złota jesień” – malowanie farbami akwarelowymi lub plakatowymi na kartkach, dużych arkuszach. Mieszanie różnych barw.
KARTY PRACY:
woda - karta pracy 4.jpeg (27,68KB)
woda - karta pracy 3.jpeg (32,48KB)
karta pracy woda 2.png (53,59KB)
karta pracy woda 1.jpeg (14,11KB)
RELIGIA:
RELIGIA DLA GRUPY PSZCZÓŁKI.docx (73,37KB)
16.11.2021 WTOREK
1. „Kropla do kropli” - zabawa logopedyczna, ćwiczenia oddechowe. Przygotowujemy
z dziećmi kilka kropelek wyciętych z papieru. Zadaniem dziecka jest przeniesienie za pomocą słomki kropelek z miejsca na miejsce. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
2. „Kot w worku” – zabawa sensoryczna, rozpoznawanie przedmiotów związanych
z jesienią, dotykiem. Określanie charakterystycznych cech (miękki, twardy, szorstki, zimny, mały, itp.).
3. Słuchanie bajki Agnieszki Borowieckiej „Kotałek Nieśmiałek”.
4. Krótka rozmowa na temat wysłuchanej bajki: Kto mieszkał na podwórku? Jak nazywał się kotek? Co poznawał? Kogo, czego się bał? O czym marzył Nieśmiałek? Gdzie poszedł pewnego dnia kotek ze swoją mamą? Z kim bawił się Kotałek Nieśmiałek?
5. „K jak kot” – poznanie liter „k” i „K”. Dzielimy słowa „kot” i „Kamil” na sylaby
i głoski. Układamy schemat sylabowy i głoskowy z klocków, wskazujemy miejsce spółgłoski „k” w schemacie.
6. Oglądanie filmiku – nauczymy rysować się kotka.
7. Poznanie litery „k” w oparciu o wyraz „kot” i „Kamil”.
8. Wskazywanie przedmiotów, obrazków, których nazwy rozpoczynają się głoską „k”.
9. Odnajdywanie liter w gazecie.
10. Kreślenie litery palcem w powietrzu, a następnie na dywanie.
11. Zapoznanie ze sposobem pisania nowej litery.
12. Rysowanie na kartce zwierząt, których nazwy rozpoczynają się głoską „k”.
RELIGIA:
RELIGIA DLA PSZCZÓŁEK.docx (27,08KB)
15.11.2021r. PONIEDZIAŁEK
Gimnastyka połączona z tańcem to jest to! Razem z mamusią/tatusiem porusz ciało do piosenki "Prosty taniec"
https://www.youtube.com/watch?v=UvA7Fk44JFw
Słuchanie muzyki relaksacyjnej; dźwięku padającego deszczu. Połóż się wygodnie, posłuchaj.
Teraz spróbuj rozwiązać następujące zagadki:
Przed deszczem cię chroni,
jego rączkę trzymasz w dłoni... (parasol)
Małe krople lecą z nieba,
wziąć parasol dzisiaj trzeba... (deszcz)
Po deszczu są małe oraz duże.
Każdy wie, że to… (kałuże)
Błyskawice, grzmoty i wichura duża.
Pewnie każdy zgadnie, że nadeszła… (burza)
W dzień na niebie świeci
i ogrzewa dzieci… (słońce)
Piosenka „Pada deszcz na dworze”
Język angielski:
PIOSENKA https://supersimple.com/song/five-little-chicks/
KARTY PRACY Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO:
KARTY PRACY:
kalendarz pogody.jpeg (6,70KB)
JesienneKarty2.jpeg (136,22KB)
JesienneKarty1 (1).jpeg (132,71KB)
PIĄTEK 12.11.2021r.
„KTO TY JESTEŚ?” – interpretacja wiersza
https://www.youtube.com/watch?v=bHMeGTdKUEs
„Gniazdo Białego Orła” – legenda
https://www.youtube.com/watch?v=yMWBZkLlaa0
Karta pracy cz.1., s. 72.
Karta pracy cz.1., s. 73-79 – zadania dodatkowe.
https://supersimple.com/song/rainbow-song/
Zakodowane symbole Polski – plik do druku
Zakodowane_symbole_Polski.pdf (2,67MB)
Język angielski:
link do piosenki https://supersimple.com/song/rainbow-song/
karta pracy Make a Ladybug Coloring Page.png (109,05KB)
ŚRODA 10.11.2021r.
SYMBOLE NARODOWE „Mały Polak”
https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA
KARTY PRACY – cz.1, s. 69,70,71. Proszę wykonać zadania według polecenia.
LEGENDA „WARS I SAWA”
https://www.youtube.com/watch?v=lHmFohW0B1s
„MAZUREK DĄBROWSKIEGO” – Hymn Polski – 4 zwrotki
https://www.youtube.com/watch?v=gS58mvmfxG0
KATECHEZA DLA STARSZAKÓW 1i 2.docx (181,13KB)
09.11.2021r. WTOREK
„BARWY OJCZYSTE” Cz. Janczarski
Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel – serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.
KARTA PRACY cz.1. s. 68
„Zaprowadź orła do jego gniazda. Narysuj drogę, kolorując koła według podanego kodu. Pierwsze pola zostały już zaznaczone.”
FILM EDUKACYJNY
https://www.youtube.com/watch?v=ZqwsjEg20RY&t=83s
JESTEM POLAKIEM
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&t=91s
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
Pierwsze jest Zakopane
Miejsce wspaniała
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare
W nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
Toruń z daleka pachnie
Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdański
Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
LEGENDA O LECHU CZECHU I RUSIE
https://www.youtube.com/watch?v=MrXIw4fAvTQ